Veerpas
Wij gaan over op de Veerpas.
Vanaf januari 2025 verkopen we geen knipkaarten meer, maar vaar je over met je eigen pas: de Veerpas.
Beste klanten,
We merken dat de introductie van de Veerpas breed leeft.
Er is (landelijke) persaandacht voor en we worden min of meer overspoeld met vragen.
Veel informatie is te vinden op https://veerpas.nl .
Als u op de homepagina even naar beneden scrolt, vindt u een aantal veelgestelde vragen met antwoorden.
We willen hier graag een paar vragen die we veel horen terugkomen, beantwoorden.
1. Waarom is het niet mogelijk om met één Veerpas op alle ponten van de Krimpenerwaard
over te varen?
- De veerbedrijven Bergambacht, Kinderdijk en Schoonhoven zijn drie aparte bedrijven.
De juridische- en fiscale vragen zijn: van wie is het opgewaardeerde geld dat ergens wordt gestald?
Dat probleem zou opgelost kunnen worden door het oprichten van een Stichting Derdengelden.
Het bestuur daarvan en de accountantscontrole die nodig is (Veerdienst Schoonhoven is statutair controleplichtig) maken dat een dure constructie.
Dat wil niet zeggen dat we niet verder zoeken naar mogelijkheden, maar momenteel zijn die er nog niet. Gouderak en Lekkerkerk zijn onderdeel van Veerdienst Schoonhoven BV.
Op die drie locaties kan wel op dezelfde pas worden overgevaren.
2. Moet ik voor alle leden van mijn gezin aparte passen kopen?
- Nee, dat hoeft niet. Gezinsleden kunnen gebruik maken van hetzelfde account.
Na aanschaf van een fysieke Veerpas komt er een web-app beschikbaar waarop een dynamische QR code verschijnt. Hiermee kunnen alle gezinsleden op het tegoed van hetzelfde account overvaren.
3. Hoe moet ik betalen als ik maar sporadisch overvaar?
- Pinbetalingen en contante betalingen voor enkele overtochten blijven gewoon mogelijk. In dat geval hoeft u dus géén Veerpas aan te schaffen.
4. Ik heb een bedrijf met meerdere auto’s. Moet ik op alle QR passen een tegoed zetten?
- Nee, bedrijven kunnen een bedrijfsaccount aanmaken. Onder het hoofdaccount kunnen sub-accounts worden aangemaakt. De pasjes die daarbij horen zijn bijvoorbeeld gekoppeld aan een werknemer, een nummer of aan een kenteken.
Op het hoofdaccount moet voldoende saldo blijven.
Bedrijven die met grote regelmaat gebruik maken van onze diensten kunnen maandelijks gefactureerd worden. Die bedrijven benaderen wij zelf.
5. Ik heb geen iDeal of ik doe niet mee aan al die moderne fratsen. Wat nu?
- Het blijft mogelijk om contant of per pin te betalen voor uw overtochten. Dus ook zonder Veerpas.
6. Hoe zit het met het declareren van het veergeld bij mijn werkgever?
- In uw eigen account kunt u exact terugvinden waar, wanneer en hoe u bent overgevaren. Die gegevens kunnen worden uitgedraaid, zodat u een bewijs hebt voor uw werkgever.
7. Hoe zit het met mijn reeds aangeschafte knipkaarten?
- We blijven tot en met 31 december 2025 knipkaarten afknippen.
Team Veerdienst Schoonhoven